Plan om je relatie te redden

Plan om relatie te redden. Bestaat er zoiets als een stappenplan dat je kunt volgen om je relatie te redden?

Als je deze vraag stelt, is je relatie kennelijk in slecht weer terecht gekomen en zoek je naar oplossingen om uit de problemen te komen. Misschien voel je je angstig of boos bij de gedachte dat je de ander misschien kwijt gaat raken. Het kan ook zijn dat je niets meer voelt, niet meer weet wat je nou precies voelt, of verdoofd bent. Realiseer je dat al deze gevoelens volkomen normaal zijn. Gevoelens waarschuwen je voor mogelijk verlies van je partner en daar reageer je sterk op.

Eerste stap

De eerste stap uit het plan is stilstaan bij je gevoelens. Schrijf het op papier of overleg het met een goede vriend of vriendin. Breng zo precies mogelijk in kaart wat je gevoel is en wat je denkt. Probeer je ook in de ander te verplaatsen en vraag je af hoe de ander zich voelt en wat hij of zij nodig heeft? Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoe je op dit moment in de relatie staat en waar je behoefte aan hebt.

Tweede stap

De tweede stap is stilstaan bij wat er nodig is om verder te gaan. Tot nu toe hebben jullie misschien veel ruzie gemaakt en geschreeuwd naar elkaar. Het kan ook zijn dat jullie allebei zwijgen en elkaar ontlopen. De tweede stap gaat over contact maken met de ander en dat kan alleen als de ander zich niet aangevallen voelt. Praat in de ik vorm, benoem je gevoel en spreek de wens uit om weer met de ander te kunnen praten.

Derde stap

De derde stap is overeenstemming bereiken. Overeenstemming dat jullie zo niet verder willen en behoefte hebben aan een andere manier van omgaan met elkaar. Waak ervoor om niet in een spel van aanval en verdediging te geraken. In dit stadium gaat het niet om schuld en boete, maar om te komen tot een voor beiden aanvaardbare vorm om aan de relatie werken. Dat kan bijvoorbeeld zijn door af te spreken om in relatietherapie te gaan. Of een andere manier die jullie relatie weer op het juiste spoor kan brengen.

Let erop om uit de strijd te blijven. Als je niet uit de strijd blijft, kun je geen goede afspraken maken over de vorm die jullie willen kiezen om aan de relatie te werken. Ga het gesprek aan als je relatief kalm bent. Probeer jezelf te kalmeren en probeer steeds het doel van het gesprek voor ogen te houden.