Beschermingsmechanisme in een relatie

Wat is jouw beschermingsmechanisme in een relatie? Wat is dat en waarom zou je daaraan willen werken?

In dit artikel leg ik uit hoe je beschermingsmechanisme een stempel kan drukken op je relatie en geef ik drie tips hoe je hiermee om kunt gaan.

Als we relaties aangaan nemen we bagage uit het verleden met ons mee. Door verliefdheid hebben we dit in het begin niet goed in de gaten. We laten ons meevoeren door rozengeur en maneschijn, tot alles gewoon wordt en de relatie meer onder druk komt te staan. Tijdens die momenten van druk of stress zijn we geneigd om te handelen zoals we dat van vroeger gewend zijn.

Wanneer kinderen geconfronteerd worden met emotionele pijn, zullen ze voor zichzelf een manier zoeken om hier mee om te gaan. Een kind kan bijvoorbeeld zichzelf emotioneel terugtrekken als hij of zij voortdurend kritiek van vader of moeder krijgt. Daarmee beschermt het kind zijn of haar kwetsbaarheid. Dergelijke mechanismen zijn helpend en hebben dus altijd een functie.

Stel nu dat je later in je relatie ook kritiek krijgt van je partner. Hoe ga je daar dan mee om? De kans is groot dat je automatisch teruggrijpt op de manier zoals je dat geleerd hebt en dus jezelf emotioneel terugtrekt. Vroeger hielp dit je wellicht om te kunnen omgaan met de al dan niet hoge eisen van de omgeving. Het voorkwam dat je steeds weer de emotionele pijn moest voelen.

Nu ben je geen kind meer. Toch gebruik je nog steeds datzelfde mechanisme alsof de tijd heeft stilgestaan. Je partner merkt dat je jezelf voor hem of haar afsluit als hij of zij een kritische noot heeft. Het zal hem of haar alleen nog maar kritischer en bozer maken en daardoor zal jij je nog verder terug moeten trekken in jezelf.

Iedere keer als er dus een kwetsbaarheid uit het verleden wordt aangeraakt, sluit je jezelf af. Dit gebeurt vrijwel geheel automatisch. Het gevolg is wel, dat de kwaliteit van je relatie achteruit gaat of op den duur zelfs verbroken kan worden. Tijd dus om stil te staan bij het verleden en je eigen kwetsbaarheden.

Drie Tips:

  • Vraag jezelf af wat jouw kwetsbaarheden zijn? Hoe ging jij om met problemen in je jeugd en wat was jouw reactie daarop? Vraag aan mensen uit je omgeving hoe zij dit ervaren hebben.
  • Probeer de pijn te voelen in plaats van jezelf terug te trekken. Leer je bewust te worden van je emoties. Meditatie kan je hierbij helpen.
  • Probeer er met je partner over te praten. Wat ziet de ander van jouw gedrag? Vraag of je partner op een respectvolle manier feedback kan geven over je kwetsbaarheden.

Wanneer je er zelf of met je partner niet uitkomt, is relatietherapie zeker zinvol. Leer je relatie vooruit te leven maar achterwaarts te begrijpen.

 

 

 

 

Neem contact op
06-196 125 30
Whatsapp
Maak een afspraak