Hoe leer je onvrede uiten in je relatie en waarom is dit zo belangrijk?

Hoe leer je om je onvrede in je relatie te uiten en waarom is dat zo belangrijk? Drie tips die ervoor zorgen dat jij en je partner niet voor verassingen komen te staan. Leer onvrede bespreekbaar te maken voor het te laat is.

Onvrede is als een virus dat zich nestelt in je relatie. Het voedt zich door de tijd heen met alledaagse ergernissen en verspreidt zich langzaam maar zeker over alle gebieden van het leven. Alles voelt moeizaam en kost kracht. Je voelt je leger en leger en je hebt niets meer te geven aan de ander. Het is op. De emotionele bankrekening is leeg. De balans slaat over naar een kant. Wie meer geeft dan ontvangt, eindigt met lege handen

Als relatietherapeut zie ik het voorbijkomen. Er is twijfel in het spel. De een heeft de ander duidelijk gemaakt dat hij of zij niet meer verder kan. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel binnen bij de ander. Paniek. De angst van een mogelijke relatiebreuk maakt dat er zo snel mogelijk therapie plaats moet vinden.

Negen van de tien keer weet de twijfelaar dan al dat het voorbij is. De onvrede is ooit een keer voorzichtig geuit, maar de twijfelaar heeft zich nooit echt gehoord gevoelt. Of misschien heeft de twijfelaar zich niet duidelijk genoeg geuit. De tijd verstreek en het virus van onvrede woekerde onderhuids door op het ritme van het alledaags relatierumoer. Kinderen, carrières, hobby’s, verre vakanties, niets hielp om de onvrede te vergeten. Onbewust was de twijfelaar begonnen aan de lange weg van onthechting en terugtrekken.

in het laatste stadium treedt het virus naar buiten. De ander die nog geheel en al in de tredmolen van het dagelijks bestaan loopt krijgt een vaag gevoel van onrust. Alsof er iets kriebelt, zonder te weten waar je moet krabben. Onbehaaglijk, maar niet meer dan een onbestemd gevoel.

De ander voelt ruimte om al pratend de onbewuste onvrede om te zetten in analyses. Het verhaal krijgt body en het wordt steeds duidelijker dat het een verhaal is dat over verlies gaat en het niet gehoord voelen door de ander.

Het virus is niet langer onzichtbaar maar heeft zijn plaats ingenomen tussen de partners. De ene partner is lamgeslagen, vertwijfeld over de plotselinge zichtbaarheid. Waarom heeft die ander nooit iets gezegd?
Waarom kunnen we het niet weer proberen? Hij of zij zit nu toch in relatietherapie?

Maar er is geen tegengif voor dit virus. Wie in dit stadium bij een relatietherapeut aankomt, is vrijwel altijd te laat. Als je in stilte van de ander bent onthecht, is het heel moeilijk om op je schreden terug te keren. Dat onthechten en terugtrekken heeft simpelweg te veel energie gekost. De twijfel bleek geen twijfel te zijn, maar slechts een achterhoede gevecht tegen angst, schuld en medelijden.

Drie tips om onvrede te voorkomen:

  • Probeer je bewust te worden van het interactiepatroon in je relatie.
  • Leer voor jezelf op te komen, maak onvrede bespreekbaar in de vorm van een wens of behoefte.
  • Neem regelmatig tijd voor elkaar om jullie relatie te bespreken.

 

 

Neem contact op
06-196 125 30
Whatsapp
Maak een afspraak